עורך דין תעבורה: אילו הסחות דעת עלולות לסכן אתכם בנהיגה?

אחד הגורמים לתאונות דרכים הוא נהיגה בהיסח דעת. איך זה קורה? כשאתם מורידים את העיניים מהכביש ומתעסקים במשהו אחר, למשך שניות ארוכות. למרות שיש מידי פעם קמפיינים שמזהירים לא להתעסק בשום פעולה מלבד נהיגה, עדיין יש הרבה מאוד נהגים שממשיכים לעשות זאת. למרבה הצער, נהיגה כזו עלולה להסתיים ברע מאוד – עם תאונת דרכים, נפגעים, צפירות אמבולנס, עו"ד תעבורה ומשטרה.

ומה נחשב לגורם מסיח דעת? כל מה שמונע מכם לתפעל את המכונית ולהתרכז בנהיגה. בגדול, אפשר לחלק את הסחות הדעת לשלושה סוגים:
הסחות ויזואליות – כשאתם מורידים את העיניים מהכביש.
הסחות קוגניטיביות – כשאתם לא מרוכזים בנהיגה אלא עסוקים במשהו אחר.
הסחות פיזיות – כשאתם ממש מורידים את הידיים מההגה.

המצבים המסוכנים ביותר הם אלו שמערבים כמה סוגים של הסחות דעת. בואו ניקח לדוגמה הסחת דעת שהיא גם ויזואלית וגם פיזית: אתם מחפשים את הפלאפון שנפל מתחת למושב, מורידים את הידיים מהגה וגם את המבט מהכביש.

לפניכם כמה גורמים שפוגעים בריכוז שלכם בזמן נהיגה:
פלאפונים – פלאפונים הם אחד הגורמים המרכזיים להסחת דעת. מה גם שהיום, פלאפונים מציעים הרבה יותר מאשר שליחת SMS, חיוג ומענה לשיחות. הסמארטפונים הטיפוסיים נהפכו לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו. אנחנו אפילו לא מודעים לעד כמה אנחנו מחוברים אליהם באינפוזיה 24 שעות ביממה, למייל, ל-SMS, ל-Whats'App, לפייסבוק, לאינסטגרם וכו'.

מעניין לציין שלפי מחקרים, אפילו אם אתם לא אוחזים בפלאפון אלא משתמשים בדיבורית, אתם עדיין מסכנים את עצמכם ואת הרכבים סביבכם. כמו כן, זה נגד החוק.

GPS – נכון שמדובר בפיתוח טכנולוגי מבורך, שהופך את החיים להרבה הרבה יותר פשוטים. עדיין, התעסקות ב-GPS מסוכנת לא פחות מאשר התעסקות עם פלאפון ושליחת הודעות טקסט.

רדיו – רובנו מזפזפים בין תחנות הרדיו כשיש פרסומות/שיר גרוע, אבל כשעושים זאת בסיטואציה מורכבת שתובעת את תשומת ליבנו על הכביש – אנו מסתכנים באיבוד שליטה.

איפור – פעולה שכיחה למדי עבור הרבה בנות שמנצלות את הנסיעה (או יותר נכון, ההזדחלות) בפקקי הבוקר. עם זאת, כשמתאפרים בזמן נסיעה מהירה, זה כבר עניין אחר.

אנשים שנוסעים עימכם ברכב – בין אם אתם מסתובבים אחורה כדי לגעור בילדים שלכם שיושבים במושב האחורי ורבים או סתם מקשקשים עם חברים, מדובר בהסחת דעת מסוכנת.

אכילה ושתייה – נשמע משונה למדי, אבל יש אנשים שאוכלים בזמן שהם נוהגים. הבעיה היא שאכילה היא לא רק לעיסה ובליסה, אלא כרוכה גם בפעולות אחרות. אתם מחטטים בתיק כדי למצוא את הסנדוויץ', פותחים את האריזה שלו, אוכלים, שותים, אורזים מחדש כשאתם מסיימים, מנקים את הסנטר וגם את הרוטב שנמרח על הכיסא, מתעסקים עם כוס הקולה שנשפכה וכו'.

קריאת עיתון
– הזוי למדי, אבל כן, יש נהגים שקוראים בזמן שהם נוהגים.

***

מוגש בחסות משרד עורכי דין לתעבורה משה רבי – מתמחה בתחום דיני התעבורה ועוסק בתחום זה מזה כ-20 שנה.

Written by נמרוד

Leave A Reply

דילוג לתוכן